DHL Global Forwarding gelooft rotsvast in het belang van het ‘groene’ denken. “Vandaar dat wij onze vrachtwagenvloot om de vijf jaar vernieuwen. Op die manier zijn we altijd mee met de voornaamste evoluties inzake milieuvriendelijkheid en zuinigheid”, opent Luc Jacobs, CEO van DHL Global Forwarding Belgium & Luxemburg. Veiligheid en milieuvriendelijkheid zijn overigens twee belangrijke thema’s binnen het bedrijf. “Wij kiezen voor een betrouwbare truck. Op het vlak van zowel veiligheid als inzetbaarheid. Wij hanteren hiervoor binnen ons bedrijf overigens een XL-certificaat dat vooral mikt op ladingzekerheid. De combinatie van een veilige truck als de Actros met een volgens onze eigen specificaties ontworpen opbouw van De Breucker, die in deze samen als één geheel worden gekeurd, biedt ons de garantie dat we qua veiligheid helemaal op koers zitten”, verduidelijkt Stijn Verbeeck, Physical Operations Director en Vervoersmanager van DHL Global Forwarding. Deze opbouw is overigens eveneens voorzien van een schuifdeur aan beide kanten, die niet alleen borg staan voor een groot gemak tijdens het laden en lossen, maar er eveneens voor zorgen dat de voertuigen conform de luchtvaartwetgeving zijn. Niet onbelangrijk voor vrachtwagens die zeer geregeld op de luchthaventerreinen zelf actief zijn.
Waar comfort, betrouwbaarheid en milieuvriendelijkheid samen gaan.
DHL Global Forwarding nam onlangs acht nieuwe Mercedes-Benz Actros 2133 in gebruik. De vier trekkers en evenveel bakwagens zullen worden ingezet bij de zogenaamde ‘milkruns’ van de koerierspecialist doorheen het hele land. De keuze voor de voertuigen, die geleverd worden via leasingspecialist Fraikin, was er één op basis van zuinigheid, milieuvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Toch speelde ook het geboden chauffeurscomfort een doorslaggevende rol.
Meer dan imago alleen.
Dat DHL Global Forwarding sterk inzet op milieuvriendelijkheid en zuinigheid komt het groene imago van het bedrijf uiteraard ten goede. “Onze klanten merken door onze voertuigkeuze en ons jonge wagenpark dat groen denken voor ons een belangrijke drijfveer is. Tegelijk biedt deze manier van werken ons de zekerheid dat wij in geen enkele stad in de problemen zullen komen met eventuele rijverboden die gebonden zijn aan de uitstoot van onze voertuigen. Eén van onze voertuigen zal trouwens ook ingezet worden in de regio Brussel, waar vandaag al behoorlijk strenge normen gelden”, zegt Luc Jacobs.
Comfortabele oplossing.
Mercedes-Benz scoort voor DHL Global Forwarding overigens niet alleen op het vlak van veiligheid en milieuvriendelijkheid. “Chauffeurscomfort is voor ons eveneens een doorslaggevend element. Onze chauffeurs brengen nogal wat tijd achter het stuur door en dat ze dat op een veilige en comfortabele wijze kunnen doen, vinden wij belangrijk. Onze nieuwe voertuigen zijn dan ook met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen uitgerust. Bij de Actros is die veiligheidsuitrusting overigens behoorlijk uitgebreid met onder meer Active Brake Assist 5, stabiliteitsregeling, spoorassistent en Attention Assist. Het zijn zaken die overigens niet alleen de veiligheid opkrikken, maar ook het comfort achter het stuur positief beïnvloeden”, pikt Stijn Verbeeck in. De MirrorCam zorgt op zijn beurt eveneens voor een toegenomen zichtbaarheid rondom de truck.
Betrouwbare combinatie.
De inzetbaarheid van de voertuigen is voor DHL Global Forwarding primordiaal. “Onze planningen zijn inderdaad zeer strikt, waardoor wij ons geen stilstand of uitval kunnen permitteren. Vandaar dat wij niet alleen voor Mercedes-Benz maar ook voor Fraikin kiezen. Mercedes-Benz produceert immers enerzijds betrouwbare voertuigen die nauwelijks in panne staan en beschikt anderzijds over een netwerk van servicecenters dat wanneer er dan toch eens iets mis zou gaan als een echt vangnet aanzien mag worden. Fraikin van zijn kant zorgt er dan weer voor dat zelfs wanneer een voertuig naar de technische keuring moet er een vervangvoertuig voor ons klaar staat. Dat biedt ons de zekerheid die wij nodig hebben om zelf aan de hooggespannen verwachtingen van onze klanten te voldoen”, concludeert Stijn Verbeeck.