Daimler Trucks en Waymo slaan de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4.
Nieuws

Daimler Trucks en Waymo slaan de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4.

Daimler Trucks en Waymo slaan de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4.

Stuttgart, Duitsland / Mountain View, VS – Daimler Trucks en Waymo hebben een breed en wereldwijd strategisch partnerschap afgesloten om zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4 op de markt te brengen. In eerste instantie zullen ze Waymo’s toonaangevende technologie voor autonoom rijden combineren met een unieke versie van Daimlers Freightliner Cascadia om autonoom rijden mogelijk te maken.

Waymo introduceert meer dan een decennium ervaring, opgedaan bij de bouw van de World’s Most Experienced Driver™, die al meer dan 30 miljoen kilometer aflegde op openbare wegen in 25 Amerikaanse steden en 24 miljard kilometer aan simulaties afwerkte. Daimler Trucks North America, de Amerikaanse dochteronderneming van Daimler Trucks die het merk Freightliner bezit en Amerikaans marktleider voor de productie van bedrijfsvoertuigen is, levert dan weer zijn ervaring in de ontwikkeling van hypergeavanceerde Class 8-voertuigen.

Waymo en Daimler Trucks delen eenzelfde doelstelling: de verkeersveiligheid en efficiëntie voor fleetklanten verbeteren. De zelfrijdende Freightliner Cascadia, uitgerust met de Waymo Driver, wordt in de komende jaren leverbaar voor Amerikaanse klanten. Waymo en Daimler Trucks zullen de expansie naar andere markten en merken in de nabije toekomst onderzoeken.

“Als marktleider in onze sector is Daimler Trucks de pionier van de zelfrijdende vrachtwagens. De voorbije jaren hebben we heel wat vooruitgang geboekt in ons wereldwijde stappenplan om sterk geautomatiseerde serievrachtwagens op de markt te brengen. Ons strategische partnerschap met Waymo, de marktleider inzake autonoom rijden, brengt ons nog een belangrijke stap dichter bij die doelstelling. Dit partnerschap vormt een aanvulling op de tweeledige benadering van Daimler Trucks, die erin bestaat om samen te werken met twee sterke partners om onze klanten zelfrijdende oplossingen van niveau 4 aan te bieden, die naadloos zijn geïntegreerd in onze onovertroffen vrachtwagens.”

“Ons voortdurende streven naar innovatie wordt ingegeven door het hogere vrachtvolume enerzijds en de behoefte aan en visie op sterk geautomatiseerde vrachtwagens van fleetoperatoren. We werken aan technologische oplossingen die klanten in de eerste plaats helpen om de veiligheid en efficiëntie van hun bedrijfsactiviteiten te verhogen. Onze samenwerking met Waymo maakt dat we perfect geplaatst zijn om onze fleetklanten de keuze te bieden uit de beste oplossingen voor hun individuele vereisten.”

“We hebben veel waardering voor de technologische vaardigheden en de brede, wereldwijde vrachtwagenportfolio van Daimler en kijken ernaar uit om samen met onze nieuwe partner de Waymo Driver te integreren om de veiligheid en logistieke efficiëntie op de wereldwijde wegen te verbeteren.”

Waymo is een onderneming die technologieën voor zelfrijdende voertuigen ontwikkelt met als doel om mensen en voorwerpen op een veilige en eenvoudige manier op hun bestemming te brengen. Sinds we in 2009 het levenslicht zagen als het Google Self-Driving Car Project, heeft Waymo alles in het werk gesteld om de World’s Most Experienced Driver™ (‘s werelds meest ervaren bestuurder) te creëren om de toegang tot mobiliteit te verbeteren en tegelijk duizenden levens te sparen die nu verloren gaan in verkeersongevallen. De Waymo Driver drijft de Waymo One aan, ‘s werelds eerste, volledig autonome ‘ride hailing’-service, maar ook Waymo Via, onze vrachtwagenservice en lokale leveringsservice. Tot op heden legden de testvoertuigen van Waymo al meer dan 30 miljoen kilometer af op openbare wegen in 25 Amerikaanse steden, alsook 24 miljard kilometer aan simulaties. Voor meer informatie: www.waymo.com

Daimler Trucks & Buses is een van de grootste constructeurs van bedrijfsvoertuigen ter wereld, met meer dan 35 grote vestigingen wereldwijd en ongeveer 100.000 medewerkers. Het bedrijf bundelt zeven voertuigmerken onder één dak: Mercedes-Benz (lichte, middelzware en zware vrachtwagens, stadsbussen, lijnbussen en reisbussen) en Setra (langeafstands- en premium reisbussen) zijn de traditionele Europese merken; de Noord-Amerikaanse merken omvatten Freightliner Trucks (in de gewichtsklassen van 5 tot 8 voor een ruime waaier toepassingen), Western Star (zware en langeafstandsvrachtwagens) en Thomas Built Buses (lichte tot middelzware bussen); en de Aziatische merken BharatBenz, gebaseerd in Chennai, India (vrachtwagens van 9 tot 55 ton, middelzware en zware bussen) en FUSO, met hoofdkwartier in Japan (vrachtwagens en bussen voor Azië, het Midden-Oosten, Afrika, Europa en Latijns-Amerika). Op die manier biedt Daimler Trucks & Buses zijn klanten in de hele wereld een ruim gamma bedrijfsvoertuigen aan, van minibusjes tot zware vrachtwagens voor speciale transporten. Kortom: producten en oplossingen voor al wie de wereld in beweging brengt. Meer dan 120 jaar geleden legden Gottlieb Daimler en Carl Benz de basis voor de moderne transportindustrie. De voorbije decennia bepaalden de vrachtwagen- en busafdelingen van Daimler consequent de norm in de volledige transportsector – op het vlak van veiligheid, brandstofefficiëntie en bestuurders- en passagierscomfort. Nu is het tijd voor de volgende stap in de ontwikkeling: uitstootvrij, geautomatiseerd en geconnecteerd rijden. Daimler Trucks & Buses spant zich in om die belangrijke technologieën in de serieproductie in te voeren, bij alle merken en in alle afdelingen en regio’s. Het bedrijf heeft de ambitie om zijn visie van een CO2-neutraal transport en een ongevalvrij verkeer een grote stap dichterbij te brengen en om bij te dragen tot het verduurzamen van het internationale goederen- en personenvervoer. In 2019 leverde Daimler Trucks & Buses in het totaal ongeveer een half miljoen vrachtwagens en bussen aan zijn klanten. Datzelfde jaar bedroeg de omzet van de afzonderlijke eenheden € 40,2 miljard voor Daimler Trucks en € 4,7 miljard voor Daimler Buses. De EBIT voor Daimler Trucks bedroeg € 2,5 miljard, die voor Daimler Buses € 283 miljoen.

Omhoog