Veiligheidsassistentiesystemen
Aan jouw zijde.
Wat u ook met uw truck vervoert: Het belangrijkste is een ongevalvrije rit. De assistentiesystemen van Mercedes-Benz Trucks kunnen u helpen het overzicht te behouden en uw voertuig gecontroleerd op de weg te bewegen – vooral ook in kritieke situaties. De vanaf midden 2024 geldende wettelijke EU-normen voor veiligheidsassistentiesystemen worden daarbij niet alleen nageleefd, maar gedeeltelijk zelfs overtroffen. Zoals het hoort voor een Mercedes-Benz Truck.
Afslaan en wisselen van rijstrook
Active Sideguard Assist 2
- Bewaking aan bestuurders‑ en bijrijderszijde
- Tweetraps waarschuwingssysteem bij gevarenherkenning (eerst optische informatie, dan optische en akoestische waarschuwing)
- Kan gevaren bij alle snelheden herkennen en waarschuwen
- Kan bij het afslaan naar rechts (rechtsrijdend verkeer) of links (linksrijdend verkeer) bij snelheden tot 20 km/h actief ingrijpen en remmen als er niet wordt gereageerd op optische en akoestische waarschuwingen
Remmen
Active Brake Assist 6 Plus
- Update van de bestaande Active Brake Assist 6 om vroegtijdig aan de nieuwe AEBS-wetgeving voor 09/28 te voldoen
- 270°‑omgevingsregistratie door cameratechnologie en extra radarsensoren aan de koplampen en zijkanten
- Kan nu nog beter reageren op voetgangers en fietsers tot 60 km/h
- Kan bij bewegende en stilstaande voertuigen een aanzienlijk hogere verkeersveiligheid tot 90 m/h bereiken
- Kan reageren op bewegende en stilstaande voertuigen in bochten met grote radii, bijvoorbeeld op de snelweg
- Tweetraps waarschuwingssysteem: Wanneer gevaar wordt waargenomen, volgt eerst een optische en akoestische waarschuwing met een gelijktijdige gedeeltelijke remming en vervolgens, als de bestuurder niet reageert, een geautomatiseerde noodstop
- Visuele aanwijzing als na 15 seconden rijden met een snelheid van meer dan 10 km/h nog niet het volledige systeemvermogen beschikbaar is
- Betere functionaliteit ook bij slecht zicht dankzij radartechnologie
Wegrijden en manoeuvreren
Front Guard Assist
- Actief in rijsituaties tot 15 km/h
- Bewakingsgebied dekt de dode hoek voor het voertuig (tot ca. 4 m) over de volledige voertuigbreedte af
- Tweetraps waarschuwingssysteem bij gevarenherkenning (optische waarschuwing, vervolgens optische en akoestische waarschuwing)
Rijstrook en afstand aanhouden
Active Drive Assist 3
- Ondersteunt zuinig en aangenaam rijden, vooral op de snelweg
- Kan bij alle snelheden ondersteunen
- Ondersteuning door automatische afstandsregeling met stop-and-go (optrekken en stoppen in files)
- Actieve spoorassistent
- Kan onbedoeld verlaten van de rijstrook door actieve stuuringrepen voorkomen
- Kan bij inactiviteit van de bestuurder het voertuig geleidelijk tot stilstand afremmen
- Kan het voertuig bij het wisselen van rijstrook terugsturen naar de eigen rijstrook wanneer botsingsgevaar met voertuigen op de naastgelegen rijstrook wordt herkend
Alert blijven
Attention Assist 2
- Dient ter verbetering van de verkeersveiligheid
- Werkt met behulp van een geïntegreerde infraroodcamera om de hoofd- en pupilpositie van de bestuurder visueel vast te leggen
- Kan optische en akoestische waarschuwingssignalen geven wanneer typische tekenen van vermoeidheid of afleiding worden waargenomen
- Dit is een gesloten systeem, wat wil zeggen dat alle gegevens uitsluitend in het voertuig blijven en na 15 minuten onherroepelijk door het systeem worden gewist
Dit is misschien ook interessant voor u:
Charged to change
Vandaag al klaar voor de toekomst
Samen onderweg
De afbeeldingen kunnen ook accessoires en opties bevatten die niet tot de standaard leveromvang behoren. De weergegeven afbeeldingen zijn slechts voorbeelden en geven niet noodzakelijk de werkelijke toestand van de originele voertuigen weer. Het uiterlijk van de originele voertuigen kan afwijken van deze afbeeldingen. Wijzigingen zijn onder voorbehoud. De afbeeldingen en teksten kunnen eveneens types, servicediensten, services en producten bevatten die in sommige landen niet worden aangeboden.
Als internationaal actief bedrijf behoren gelijke kansen, diversiteit, openheid en respect tot de basiswaarden van Daimler Truck AG. Dit komt tot uiting in de manier waarop we denken, handelen en communiceren. In principe omvatten alle gekozen termen uiteraard alle geslachten en identiteiten.
1 Bestuurdersassistentiesystemen kunnen de bestuurder alleen ondersteunen. De verantwoordelijkheid voor het veilig besturen van het voertuig ligt altijd volledig bij de bestuurder.
2 Standaard in de EU.
3 Met de optie S2J kan de deactiveringsmogelijkheid van de noodremsystemen Active Brake Assist 6 door het systeem worden gestopt.
4 Optie, uitsluitend voor bepaalde voertuigconfiguraties.
5 Optie, alleen in combinatie met Servotwin-stuurinrichting, afstandsassistent, Active Brake Assist 6, stabiliteitsassistent en Multimedia Cockpit, interactive.
6 Vanaf 02/26 wordt de Active Brake Assist 6 vervangen door de Active Brake Assist 6 Plus.
7 Leverbaar vanaf 02/2026.